Gratis voorbeeldopgaven voor Bewegend Leren
Inspiratielessen voor Bewegend Leren
We snappen dat het voor leerkrachten soms lastig kan zijn om die eerste stap richting Bewegend Leren te zetten en het te laten passen in hun gebruikelijke lesmethodes. Maar hé, geen zorgen – we zijn hier om je te helpen.
We weten dat het een beetje overweldigend kan zijn om van de vertrouwde manier van lesgeven af te wijken. Dus, als je je afvraagt hoe je die energie in je klas kunt brengen zonder de rode draad van je lessen te verliezen, ben je op de juiste plek!
Ontdek nieuwe manieren om de klas in beweging te brengen terwijl je tegelijkertijd de leerdoelen behaalt. Hier vind je de nodige ondersteuning om Bewegend Leren tot een verrijkend en geïntegreerd onderdeel van jouw klaslokaal te maken. Laten we samen die eerste stap zetten naar een klaslokaal waar leren niet alleen leuk is, maar ook actief en boeiend!
Bewegend Leren voor Groep 1/2:
In groep 1/2 ontdekken kleuters de wereld om hen heen op speelse wijze, en Bewegend Leren is een geweldige manier om hun natuurlijke nieuwsgierigheid en energie te omarmen. Hier zijn een paar toffe manieren waarop je Bewegend Leren kunt integreren in groep 1/2:
- Letterhinkelen: Plak grote letters op de vloer en roep een letter. Laat de kleuters als vrolijke letter-detectives rondhuppelen en op de juiste letter landen. Zo leren ze spelenderwijs het alfabet!
- Tel & Spring: Leg getallen op de grond en laat de kleuters van het ene naar het andere getal springen terwijl ze luidop tellen. Een leuke manier om hun tellende vaardigheden te oefenen.
- Vormenjacht: Plak verschillende vormen op de muren en de vloer. Laat de kleintjes de klas rondwandelen en de vormen benoemen terwijl ze erop wijzen. Zo leren ze niet alleen vormen, maar ook bewegingscoördinatie.
- Kleurige Dans: Speel muziek met verschillende ritmes en kleuren. Laat de kleuters dansen op de maat en stoppen wanneer de muziek stopt. Verbind kleuren aan bepaalde bewegingen om ze ook met kleuren te laten experimenteren.
- Verhaaltjesrace: Lees een kort verhaaltje voor en plaats kaarten met afbeeldingen van de verhaalelementen verspreid door de klas. Laat de kleuters tijdens het verhaal naar de juiste kaart rennen als ze dat element horen. Zo stimuleer je hun luister- en associatievaardigheden.
Bewegend Leren in groep 1/2 is niet alleen leerzaam, maar vooral ontzettend leuk en energiek! Het helpt niet alleen bij de ontwikkeling van hun cognitieve vaardigheden, maar ook bij het bevorderen van motoriek en sociale interactie.
Voorbeeldopgave voor Groep 1/2:
Bewegend Leren voor Groep 3:
In groep 3 kunnen we de energie en leergierigheid van de kinderen nog steeds volop benutten. Hier zijn een paar ideeën om Bewegend Leren toe te passen in groep 3:
-
Lees & Ren Estafette: Verstop kaartjes met eenvoudige woorden in de klas. Laat de kinderen rennen naar het juiste kaartje wanneer je het woord noemt. Een leuke manier om leesvaardigheden te oefenen.
-
Rekensprongen: Plaats getallen op de grond en laat de kinderen springen van het ene getal naar het andere om sommen op te lossen. Bijvoorbeeld, "Spring naar het getal dat 5 meer is dan 8." Zo oefenen ze rekenen en beweging tegelijkertijd.
-
Woordenmemory: Maak kaartjes met woorden en hun bijpassende plaatjes. Leg de kaartjes verspreid door de klas. Kinderen moeten het juiste woord vinden en het bijbehorende plaatje aanraken of erop gaan staan.
-
Lettergymnastiek: Hang grote letters op de muur en laat de kinderen verschillende lichaamshoudingen aannemen die lijken op de vorm van de letter. Bijvoorbeeld, "Maak een Y-vorm met je lichaam!"
-
Spelling-Hinkelbaan: Maak een hinkelbaan met vakjes waarin letters staan. Laat de kinderen hinkelen en de letters opnoemen terwijl ze landen. Dit is een speelse manier om spelling te oefenen.
Bewegend Leren in groep 3 helpt niet alleen bij het versterken van academische vaardigheden, maar het maakt leren ook leuk en interactief. Het stimuleert de concentratie en het enthousiasme voor het leerproces.
Bewegend Leren voor Groep 4:
Laten we Bewegend Leren naar groep 4 brengen! Hier zijn een paar creatieve ideeën:
-
Spellingestafette: Verdeel de klas in teams en geef elk team een woord om te spellen. De kinderen rennen naar het bord en schrijven het woord op voordat ze het bord doorgeven aan het volgende team. Een leuke manier om spelling te oefenen met wat extra beweging.
-
Reken- en Renrace: Zet kaartjes met verschillende rekenproblemen verspreid door de klas. De kinderen rennen naar het kaartje, lossen het probleem op en rennen naar het volgende. Wie als eerste alle kaartjes heeft opgelost, wint de race!
-
Woordzoektocht: Verstop kaartjes met woorden die te maken hebben met het huidige lesmateriaal door de klas. Laat de kinderen de woorden zoeken en opschrijven wanneer ze ze vinden.
-
Bewegende Tafels: Leer de tafels door beweging! Plaats getallen op de grond en laat de kinderen over de juiste getallen springen terwijl ze de tafels opzeggen.
-
Wandelende Wetenschappers: Voor wetenschapslessen kunnen kinderen experimenten uitvoeren en daarbij door de klas bewegen. Bijvoorbeeld, als ze leren over planten, kunnen ze de verschillende delen van een plant 'verplaatsen' en benoemen terwijl ze rondlopen.
Bewegend Leren in groep 4 maakt de lessen dynamisch en stimulerend. Het helpt niet alleen bij het versterken van academische vaardigheden, maar het bevordert ook samenwerking en saamhorigheid binnen de klas.
Voorbeeldopgave voor Groep 4:
Bewegend Leren voor Groep 5:
Bewegend Leren voor Groep 7:
Werkvormen voor Bewegend Leren
Werkvormen zijn gestructureerde manieren waarop activiteiten of taken in een educatieve, professionele of sociale context worden georganiseerd. Ze omvatten de methoden en strategieën die worden gebruikt om leerprocessen, samenwerking of interactie tussen individuen te bevorderen. Werkvormen variëren sterk afhankelijk van het doel van de activiteit en de context waarin ze worden toegepast.
Meer lezen over Bewegend Leren?
Ontdek waarom Bewegend Leren de toekomst is van het basisonderwijs. Krijg alles te weten over de voordelen en neem een eerste stap naar een duurzame implementatie deze dynamische onderwijsmethode.